Derfor er folat viktig for gravide

I løpet av en graviditet føles det noen ganger som det er mange tusen ting å huske på. Enkelte ting er lett å forstå, som at du ikke bør drikke mye alkohol eller røyke når du er gravid. Det kan selvfølgelig være vanskelig å slutte å røyke helt, men det er i hvert fall noe som alle kjenner til.

Enkelt andre ting er vanskeligere å huske på, for eksempel finnes det en rekke ulike anbefalinger for hva du skal spise og ikke spise. Rådet fra myndighetene er at du ikke bør spise spekemat, grunnet risiko for listeria eller toxoplasma. Det er selvfølgelig en svært liten risiko for problemer tilknyttet dette sammenlignet med for eksempel alkohol, men alt for å være på den sikre siden.

Folat er et begrep som mange kanskje aldri har hørt om før, men som er viktig for gravide. Dette er kanskje også et av de få områder der mannen i forholdet faktisk kan være til hjelp. Når han er ferdig med å handle på gents kan han ta jobben med å bestille folat. Akkurat på dette området er det ikke mye han kan gjøre feil.

Derfor bør du spise folat i graviditeten

Folat er navnet på det vannløselige B9-vitaminet. Dette vitaminet er svært viktig for kroppens funksjon, og spiller en rolle i helt livsavgjørende prosesser som produksjon av aminosyrer og DNA-replikasjon. Mennesket kan helt enkelt ikke leve uten folat.

Likevel er det svært sjeldent med folatmangel, og det er vanligvis bare i helt spesielle tilfeller at noen opplever utfordringer knyttet til folat. Det kan for eksempel være alkoholikere eller pasienter med cøliaki som til slutt kan få altfor lave nivåer av vitaminet.

Dette endrer seg dog når du blir gravid. Hvis du har for lave nivåer av folat kan fosteret få alvorlige skader i form av såkalte nevralrørsdefekter. Dette er for eksempel ryggmargsbrokk, der ufullstendig utvikling av ryggraden kan gi alvorlige lammelser og andre store problemer senere i livet. Heldigvis er det svært få barn som rammes av dette, mye takket være at gravide er flinke til å ta tilskudd.

Hvordan får du nok folat?

Alle som prøver å få barn, eller allerede er gravide, anbefales å ta tilskudd av folat. Dette får du kjøpt uten resept på nærmeste apotek, og det er kanskje de viktigste tilskuddet du kan ta i graviditeten.

Selvfølgelig er dette vitaminet også i vanlig mat, for eksempel i grønnsaker som brokkoli og spinat. Dette er nok for de aller fleste ellers i livet, men som gravid anbefales det altså på det sterkeste å ta et tilskudd. I USA har de faktisk gått så langt som å tilsette folat, eller folsyre, i kornprodukter for å sikre at alle gravide får nok.